консултант-експерт: Валя Бойчева

HACCP-SISTEMI.BG

+359 988 357 062
valya.konsult@gmail.com

Блог

Блог

Изисквания за регистрация на магазин с приготвяне на фреш, кафе, чай, кроасани, салати и сандвичи

В забързаното ежедневие все повече хора предпочитат да закусят вкусен кроасан с ароматно кафе или чай,  да си вземат сандвич, зърнена закуска с мляко и фреш за офиса или да ги консумират в уютна обстановка набързо. Търговските, рекламни наименования на обектите, които предлагат тези храни са “Koffee shop”, “Фреш-бар“ и др. Съобразно номенклатурата на Българската агенция по безопасност на храните тези обекти се регистрират с наименования:

  • Магазин- приготвя се фреш, смути, и топли напитки, фрапе и др.;
  • Кулинарен магазин- приготвят се сандвичи, салати, тестени изделия, напитки от плодове (фреш, смути и др.), кафе, чай, фрапе, лате, зърнени закуски, пуканки и сурови десерти (от ядкови плодове, овесени ядки, мюсли, коксови стърготини, шоколад, и сушени плодове).

В настоящата статия ще Ви запозная с нормативните изисквания за регистрация на търговските обектите от този вид.

Изисквания за магазин  с приготвяне на фреш, смути, топли напитки, фрапе и др.

В магазин за приготвяне на фреш и кафе и други топли напитки е необходимо да осигурите:

  • Складово помещение или складова площ за съхранение на суровини. Изолирана площ се осигурява за обекти с по-малък капацитет, където не е необходимо складово помещение;
  • Работна площ с мивка с течаща топла и студена вода, работен плот, работен инвентар, технологично оборудване (уреди за приготвяне на напитки от плодове, топли напитки, фрапе, лате и др.), среднотемпературен хладилник за суровини.
  • Тоалетна за персонала и клиенти (не е задължително за клиенти);
  • Изолирана площ или гардероб за съхранение на личното и работното облекло на персонала.
  • Шкаф за съхранение на инвентара за почистване и препаратите;
  • Търговска площ за клиенти, в която може да има и маси и столове.

В магазина може да предлагате готови за консумация пакетирани или на килограм храни, като ядки, маслодайни семена,  зърнени храни, варива, кафе, чай, какао, подправки, трайни сладкарски изделия, малотрайни сладкарски изделия, плодове и др.

Храните, които се предлагат на килограм трябва да са в закрити съдове.

Изисквания за кулинарен магазин или магазин с топла точка:

В магазин с топла точка е необходимо да осигурите:

  • Складово помещение или складова площ за съхранение на суровини, оборудвано с фризер за съхранение на замразените тестени полуфабрикати, среднотемпературни хладилници за съхранение на колбаси, млечни продукти и други изискващи хладилни условия, рафтове и стелажи.
  • Работна площ оборудвано с две мивки или двугнездова мивка (един кран с две корита), работни плотове за приготвяне на сандвичи, салати, зърнени закуски, сурови десерти, отделен работен инвентар за отделните групи храни, фурна за печене на тестените изделия, уреди за затопляне или запичане на сандвичи, уреди за приготвяне на топли напитки и напитки от плодове, уреди за пасиране на сушени плодове и смилане на ядки (ако приготвяте сурови десерти).
  • Тоалетна за персонала и клиенти (не е задължително за клиенти);
  • Изолирана площ или гардероб за съхранение на личното и работното облекло на персонала.
  • Шкаф за съхранение на инвентара за почистване и препаратите;
  • Търговска площ за клиенти, оборудвана с витрини за съхранение на храните, които да са хладилни и неутрални, както и хладилни витрини за напитки, рафтове и стелажи. В търговската площ се осигуряват и места за клиенти.

В магазина може да предлагате готови за консумация пакетирани или на килограм храни, като ядки, маслодайни семена, трайни сладкарски изделия, зърнени храни, варива, кафе, чай, какао, подправки, трайни сладкарски изделия, малотрайни сладкарски изделия, плодове, вода (минерална, трапезна и изворна), пиво, вино, безалкохолни газирани и негазирани напитки, плодови сокове и нектари и др.

Храните, които се предлагат на килограм трябва да са в закрити съдове.

2. Необходими документи и разрешителни

2.1. Документи за безопасност на храните, съобразно изискванията на чл. 23 oт Закона за храните, обн. в Д.В. бр. 52/2020г.

  • НАССР система за анализ и контрол на критично контролните точки;
  • Система са за самоконтрол, свързана с добрите търговски и добрите хигиенни практики;
  • Технологична документация- разработва се за салати, сандвичи, зърнени закуски и сурови десерти.
  • Мониторинга програма за  изследване на приготвяните храни;
  • Проект на етикети с определени  алергени, съобразно изискванията на Регламент (ЕС) 1169/2011 за предоставяне на информация за храните на потребителите;

Ние разработваме професионално документите за безопасност на храните и ако желаете може да използвате нашите услуги.

В областната дирекция по безопасност на храните се подават следните документи:

1. Заявление по образец (Образец КХ №1 с приложен списък с групи към него);

2. Документ за законност по ЗУТ  съобразно изискванията на чл. 26, (1) т 2 „а“ от Закона за храните, обн. в Д.В бр. 52/2020г. Трябва да се приложни един от следните документи:

– Разрешение за въвеждане в експлоатация;

– Разрешение за ползване;

– Акт 16;

– Удостоверение за търпимост (за по-стари сгради).

Статута на помещението трябва да е на магазин или търговско помещение.

3. Договор за наем или документ за собственост (нотариален акт.).

До 5 работни дни от подаване на документите се извършва документална проверка и  обекта се регистрира и вписва в електронен регистър, съобразно чл. 26 (6) от Закона за храните. Ако липсва някой от документите Ви уведомяват да се внесе.

Дата на започване на дейността не може да бъде по-рано от 14 календарни дни от датата на подаване на заявлението, съобразно изкисванията на  чл. 26 (2) т.11 от Закона за храните.

Проверката от инспекторите от отдел „Контрол на храни се извършва до 60 календарни дни, съобразно изискванията на чл. 26 (9) от Закона за храните.

Съобразно новият  Закона за храните, обн. в Д.В. бр. 52/2020г., в сила от 09.06.2020г., обектите могат да отворят преди физическата проверка от инспекторите.

2.2.  Документация по трудова медицина:

Необходимо е да имате разработка по трудова медицина, в която се описват опасностите, които могат да възникнат за здравето на работещите по време на работа.

Не е необходимо да имате разработка по трудова медицина ако нямате наети работници. Например ако сте ООД, ЕООД или ЕТ и работите само управителите на дружеството.

Ние можем да съдействаме за разработката по трудова медицина.

Това са основните изисквания за регистрация на обект за приготвяне на сурови, здравословни десерти.

  Надявам се, че с информацията ще бъдем полезни 😊.  Ако имате конкретни въпроси може да ни пишете на имейл: valya.konsult@gmail.com или да се обадете на тел. 0988 357 062- В. Бойчева

Коментари

  • януари 30, 2024
    reply

    Нинкова

    Здравейте,
    Интересуваме как е възможно помещение със статут на магазин да получи разрешение за преопаковане на насипни продукти взети на едро в по-малки разфасовки.
    Например взимам 10 кг шоколад и искам да го продавам по 500 г в магазина като съответно слагам идентичен етикет с този на оригинала, но с друг грамаж.

Напиши коментар

error: Съдържанието е с авторски права !!!