Нормативни изисквания за регистрирате кафе- сладкарница с предлагане на готови сладкарски изделия
Кафе- сладкарницата е предпочитано място за родители и деца.
Задължително е да сте регистрирани, като юридическо лице за откриване на обект за храни.
В настоящата статия ще се постарая да изложа основните изисквания за регистрация съобразно нормативните изисквания.
Изисквания, относно материално техническата база:
Необходимо е да осигурите търговска част оборудвана с бар- плот с мивка/и с течаща топла и студена вода. Може да имате една мивка и миялна машина. За приготвяне на напитки се осигуряват сокоизстисквачки, блендери, кафе- машина/и, миксер за приготвяне на фрапе и друго необходимо оборудване. До бара се осигурява среднотемпературен хладилник, в който да съхранявате суровини. Допуска се да приготвяте сандвичи от колбаси и млечни продукти, които по желание на клиента да се затоплят в парти грил, както и гофрети от готова смес.
Необходимо е да осигурите рафтове и стелажи за съхранение на трайни сладкарски изделия, които не изискват хладилни условия на съхранение, като кексове, мъфини, сладки, соленки и др.
За малотрайните сладкарски изделия е необходимо да осигурите хладилна витрина, в която да се поддържа температура от 0 до 4оС.
Осигуряват се хладилни витрини за съхранение на напитки.
За обекти с по- голям капацитет е необходимо да осигурите и складова площ.
В изолирана площ е необходимо да осигурите гардероб или закачалки за съхранение на личното и работното облекло на персонала.
За съхранение на препаратите и инвентара за почистване е необходимо да осигурите шкаф с плътно затварящи се врати.
Необходимо е да осигурите санитарен възел с една или две клетки. До 50 стоящи места може да осигурите една клетка, а над 50 места трябва да са 2 клетки.
Изисквания за персонала:
- Персоналът, работещ в обекта трябва да има здравни книжки с необходимите медицински прегледи- чревни и паразитологични, които се извършват в лицензирана микробиологична лаборатория. След извършване на прегледите трябва да отидете при личния лекар, след това да заверите книжката в РЗИ.
- Работещите в обекта трябва да имат работно облекло, което да използват само в обекта. Прането на работното облекло се осигурява от персонала.
- По време на работа не трябва да се извършват действия, които могат да замърсят приготвяните храни и напитки.
Необходими документи и разрешителни
Документи за безопасност на храните, съобразно изискванията на чл. 8 от Закона за храните (Д.В. бр. 52/2020г., в сила от 09.06.2020г.)
- НАССР система за анализ и контрол на критично контролните точки- на стойност 250лв.
- Система са за самоконтрол, свързана с добрите търговски и добрите хигиенни практики- на стойност 150лв.
- Мониторингова програма за изследване на храни през календарната година- на стойност 50 лв.
Ако желаете да извършим услугата подаване на документи до Областната дирекция по безопасност на храните таксата е 80 лв., като в нея е включено и заплащане на държавната такса от 34лв., плюс преводната такса.
В Областната дирекция по безопасност на храните се подават:
- Заявление и списък с групи храни (образец КХ-1 и Приложение 1);
- Документ за статут на помещението (разрешение за въвеждане в експлоатация, разрешение за ползване, акт 16 и др.);
- Договор за наем или документ за собственост.
Съобразно изискванията на чл. 26 от Закона за храните, обекта се регистрира в национален регистър до 5-тия работен ден от подаване на документите, но може да започнете работа не по-рано от 14-тия календарен ден. Забележете обекта може да е вписан в регистъра, но не може да започнете работа по-рано от 14-тия календарен ден от подаване на заявлението. От 5-тия до 14-тия ден може да подадете документи за работно време в общината по местонахождение на обекта, както и документи за категоризация в ОП „Туризъм“.
Документация по трудова медицина:
Необходимо е да имате разработка по трудова медицина, в която се описват опасностите, които могат да възникнат за здравето на работещите по време на работа. Не е необходимо да имате разработка по трудова медицина ако нямате наети работници. Например ако сте ООД и работите само управителите на дружеството. Ние можем да съдействаме за разработката по трудова медицина.
Надявам се, че с информацията ще бъдем полезни. Ако имате конкретни въпроси може да ни пишете на имейл: valya.konsult@gmail.com или да се обадите на тел. 0988 357 062- В. Бойчева.
Автор: Валя Бойчева
Не копирайте и разпространявайте статията без знанието на автора, защото е защитена с авторски права!



0 коментара